Πέμπτη 21 Μαΐου 2020

Εικαστικά! Land Art ή τέχνη της Γης και Banksy, Ομοιότητες...





Εικαστικά


Land Art/Τέχνη της Γης


Καλησπέρα στα ζωηρά και ανέμελα Εκτάκια!! Τι κάνετε, είστε καλά; Θα'θελα να μου δώσετε σύντομα σημάδια ζωής γιατί έχω αρχίσει και ανησυχώ 😉.
Επίσης γράψτε μου σχόλια για τις εργασίες, αν κάτι δεν σας αρέσει μπορώ να το αλλάξω ή αν κάποιο θέμα σας αρέσει πολύ να το προσθέσω, οκ;

Σήμερα λοιπόν θα μιλήσουμε για την Τέχνη της Γης η Land Art, ένα είδος τέχνης λίγο επαναστατικό για την εποχή του. 

Κάποιοι καλλιτέχνες λοιπόν στην Μ.Βρετανία και την Αμερική εκεί γύρω στις δεκαετίες '60-'70 αποφάσισαν να διαμαρτυρηθούν για την εμπορευματοποίηση της τέχνης γενικότερα μέσα από τις διάφορες γκαλερί και τα μουσεία της εποχής και κατέφυγαν σ'ένα νέο τρόπο εικαστικής δημιουργίας και έκφρασης με αρχαίες ρίζες. 

Η Land Art είναι κάτι παρόμοιο με την τέχνη του Banksy και το γκράφιτι ο οποίος ζωγραφίζει ειρωνικές εικόνες σε δημόσιους τοίχους επικρίνοντας την κοινωνία και παρουσιάζοντας διαφορετικούς τρόπους να βλέπουμε τα πράγματα.


The Art of Banksy and more: Celebrating street art across the world


Banksy-Graffiti-Photo-Wallpaper-Mural-(2897VE)


Βρετανία: Το graffiti του Banksy το πιο αγαπημένο έργο στο Ηνωμένο ...


Θα μου πείτε τι σχέση έχει το γράφιτι με την Land Art και θα σας απαντήσω αφού σας δείξω και κάποιες χαρακτηριστικές εικόνες από έργα Land Art εκείνης της εποχής αλλά και πιο σύγχρονα.




 Robert Smithson, "σπειροειδής προβλήτα", Great-Salt-Lake (Αμερική), 1970




Christo Javacheff, "τυλιγμένη ακτή", Αυστραλία, 1969






Christo Javacheff, "Φλαμίνγκο",Ροζ νησιά,Φλόριδα (Αμερική), 1983






Nancy Holt, "τούνελ ήλιου εις μνήμην του Stonehenge", Great Basin έρημος, 1973


Αυτοί οι πρωτοποριακοί καλλιτέχνες λοιπόν που με ότι φυσικό η βιομηχανικό υλικό (πέτρες, χώμα, τσιμέντο, πανιά κ.α.) είχαν στην διάθεση τους και τους ενέπνεε, έφτιαχναν μνημειώδεις (πολύ μεγάλες) κατασκευές και εγκαταστάσεις και με αυτόν τον τρόπο διαμαρτύρονταν όσον αφορά την εμπορευματοποίηση της τέχνης, την πώληση δηλαδή των έργων τέχνης σε αστρονομικά ποσά από τις γκαλερί και τα μουσεία. 

Τα περισσότερα από αυτά τα τεράστια έργα έχουν ήδη καταστραφεί από τις καιρικές συνθήκες και ένας από τους λόγους δημιουργίας τους είναι ακριβώς αυτός, να γίνουν ένα με το τοπίο γύρω τους και να αλλάζουν με το πέρασμα των χρόνων μέχρι να χαθεί η πρωταρχική τους μορφή όπως συμβαίνει με όλα τα στοιχεία της Φύσης.


Ο Βρετανός καλλιτέχνης Banksy το 2018 κάνει μια παρόμοιας λογικής διαμαρτυρία και τέχνη ζωγραφίζοντας σε δημόσιους τοίχους, αποκρύπτοντας την ταυτότητα του και στην τελευταία του πολυέξοδη "πλάκα", (για την ακρίβεια 1.4 εκατομμυρίων δολαρίων) κατέστρεψε αυτόματα το έργο του αμέσως μετά την πώληση του μπροστά στα έκπληκτα μάτια των θεατών και αγοραστών σε δημόσια δημοπρασία έργων τέχνης του οίκου Sotheby's έχοντας ενσωματώσει μηχανή τεμαχισμού στην πίσω μεριά της κορνίζας.





Το αντίγραφο του πρωτότυπου έργου (γκράφιτι στο Λονδίνο του 2002) "κορίτσι με μπαλόνι" καταστρέφεται, ακρυλικά σε καμβά, Banksy.


Η διαμαρτυρία των καλλιτεχνών της Land Art επηρρεάστηκε από τα μνημεία της αρχαιότητας όπως τις πυραμίδες στην Αίγυπτο, τα γεωγλυφικά ή "Γραμμές Ναζκα" στο Περού, το Stonehenge στην Αγγλία και πολλά άλλα είδη τέχνης της γης που οι αρχαίοι πολιτισμοί δημιουργούσαν για χάρη των θεών ή των βασιλιάδων τους. 

Παράλληλα η τέχνη του γκράφιτι και στην συγκεκριμένη περίπτωση του Καλλιτέχνη Banksy επηρρεάστηκε από τις αρχαίες τοιχογραφίες και την ανάγκη του ανθρώπου από την προιστορική εποχή να ζωγραφίσει τον κόσμο γύρω του και να του δώσει την ερμηνεία που θέλει όπως δηλαδή ο ίδιος ή η κοινωνία γύρω του τον αντιλαμβάνεται.


Οι πυραμίδες της Γκίζας


How the Nazca Lines Were Made | Blog Machu Travel Peru
Οι Γραμμές Νάζκα στο Περού, Γεωγλυφικά



Stonehenge2007 07 30.jpg
Stonehenge, Ηνωμένο Βασίλειο







Το σκεπτικό πίσω από τις μεγάλες δημιουργίες Land Art από το 1960 μέχρι και σήμερα είναι ότι η τέχνη ανοίκει στην φύση και σαν αναπόσπαστο μέρος της δεν μεταφέρεται στις γκαλερί ή τα μουσεία χωρίς να αλλοιωθεί η αξία της και είναι ένας χώρος μυστηριακός όπως οι αρχαίοι ναοί όπου ο πιστός/θεατής γίνεται μέρος του τοπίου και της ανθρώπινης εικαστικής δημιουργίας/παρέμβασης σ'αυτό. 

Σ'αυτό το σημείο θα σας δείξω κάποια πιο πρόσφατα παραδείγματα τέχνης της Γης και το αφήνω πάνω σας στο πως θα δημιουργήσετε μετά από αυτό το μάθημα, είτε σε κάποια παραλία είτε σε οποιοδήποτε μεγάλο ή μικρό εξωτερικό χώρο νιώθετε άνετα.











Καλή διασκέδαση και να προσέχετε!




Ευαγγελία Βολακάκη

1 σχόλιο:

  1. Καλημέρα σας κυρία Εύα. Εγώ μπαίνω μόνο στην e-me και αυτό το είδα τυχαία. Η κ. Μόρφη μας είπε ότι όλα τα μαθήματα θα μας τα βάζετε εκεί....

    ΑπάντησηΔιαγραφή